Ankomst til St. Croix

Vejret har været lidt mærkeligt på St. Thomas de seneste dage, fortalte vores guider. Vinden er kommet fra en ”forkert” regning, og det har regnet mere end normalt. Vi vågnede op til nogle kraftige regnbyger, men da det er rejsedag, genrede det os ikke så meget.

Vi fik pakket og vejet kufferterne. Vi skulle flyve med en lille vandflyver, så vægten betyder åbenbart meget. Begge kufferter og vores håndbagage skulle vejes, og vi skulle oplyse vores legemsvægt (uden snyd).

Bortset fra det med vægten var det den enkleste indtjekningsprocedure, som har oplevet længe. Vi gik bare direkte ombord, og efter en kort sikkerhedsbriefing fra flykaptajnen, var det bare afsted. Vi kom afsted med en afgang 2 timere tidligere end planlagt, og det var jo lækkert, for gav tilsvarende længere tid på St. Croix.

Det er en særlig oplevelse af sidde i så lille et fly, der larmer som bare pokker og lugter af flybrændstof, alt imens vi bevæger sig med fuld kraft over vandet i lav højde.

Ca. halvvejs mellem St. Thomas og St. Croix skiftede vejret og vi så solen igen igennem skyerne.

Da vi var landet talte vi med en dansk familie, der ikke havde al deres bagage med flyet, og som var meget sure på os, fordi vi var kommet efterfølgende og havde fået al vores bagage med. Men sådan er det.

Vi tog en taxi til hotellet med en meget snakkende chauffør, der var vældig stolt over de få danske ord han kunne, men ved indtjekningen fik at vide, at vores værelse først ville være klar om et par timer.

Så tilbage til Christiansted, og vi spiste en god og efter forholdene billig frokost i en lille snask. I morgen serverer hun ged i karry. Måske vi vil prøve.

Så gik der historie i den med besøg på fortet, der dog er under renovering,

toldbygningen,

vejerhuset med vægten

og kompagniets lagerbygning, hvor bla. slaverne blev solgt.
Vi er åbenbart kommet på præsidendagen, hvad det så måtte være, så mange til har lukket, men vi har bestemt snuset til historien.

Tilbage på hotellet var der afslapning på balkonen med udsigt over Christiansted.