Rundtur i Venedig

Den første hele dag skulle bruges på at lære byen at kende, og hvor ser alting dog anerledes ud i dagslys. Vores hotel ligger kun 50 m fra Grand Canal, men der er dog ikke udsigt til kanalen.

Efter morgenmaden, der var enkelt og god med en meget stærk kaffe, var vi godt rustet til vores møde med Venedig. Vi fandt hurtigt ud af, at der er tre slags skilte, der viser vej. Det er til Piazzale Roma, til banegården og modsat til Markuspladsen, og ud fra det kan man forholdsvis let navigere rundt i byen.
Vi gik mod Piazzale Roma og kom forbi Rialtobroen og markedspladsen, der ligger lige bag ved, hvor man om onsdagen og lørdagen kan købe fisk og grønt. Det når vi på onsdag.

Der efter gik vi af smalle gader der med jævne mellemrum løb ud i en lille plads med en brønd i midten og selvfølgelig de allestedsværende gondoler. Forretningerne er rene turistforretninger og udbud og pris er nogenlunde det sammen overalt. Lædertasker er forholdsvis billige, så fruen blev selvfølgelig udstyret med en ny af slagsen.

Image Thumbnail Image Thumbnail

Der er fantastisk, men selvfølgelig også naturligt, hvordan både har overtaget bilernes plads. Her er ambulancebåde, politibåde, brandbåde, skraldebåde, lastbåde ja alt, hvad man kan tænke sig.

Fra banegården tog vi vaporettoen til Markuspladsen, og det gjorde tilsyneladende alle andre også sådan en søndag middag, så vi stod tæt pakket.

Et hurtigt kig på kirken, dogepaladset og sukkenes bro, som vi vil udforske nærmere en af de kommende dage.

På vejen tilbage stod vi af et par stop før vores hotel for også at udforske den anden del af lokalområdet. For 2 Euro sejlede vi med en af de store gondoler, der krydser Canal Grande. Det smagte da lidt af fugl (gondol).

Mange cafeer og restauranter har gratis wifi for deres gæster, så man kan gå på nettet og læse turistinformation, følge resultaterne i NFL mv.

Aftenen sluttede på en lokal restaurant, hvor vi blev ”flået”, men det var udmærket mad (tre retter) og god vin.